3 اشتباه بزرگ در لغو اشتراک خبرنامه
طی چند سال گذشته اهمیت راهاندازی خبرنامه و تاثیر آن در بازاریابی ایمیلی به خوبی اثبات شده است، و خب طبیعتا استفاده نادرست از هر ابزاری نه تنها سود آور نیست بلکه ضرر بیشتری میرساند. متاسفانه روند عضویت در خبرنامه بسیار شبیه به داستان روباه و کلاغ است. خیلی از افراد به دلیل اینکه درباره نحوه اداره کردن یک خبرنامه اطلاعات مناسبی ندارند کاربرانشان را آزار می دهند و در نهایت تمامی ایمیل ها راهی «صندوق هرمه» میشود.
امروز میخواهم درباره احترام گذاشتن به حقوق کاربر، حتی درحال لغو اشتراک صحبت کنم و ۳ اشتباه مهم را که هم اکنون شرکتهای بزرگ هم مرتکب آن میشوند را برایتان شرح دهم.
این گزینه هم اکنون در بسیاری از خبرنامه ها مورد استفاده قرار میگیرد و اکثر توسعه دهندگان آنرا به چشم یک کلید امنیتی میبینند که کاملا غلط است و در اغلب اوقات باعث آزار کاربران میشود. شرکت Motorola یکی از هزاران شرکتی است که از این گزینه استفاده میکند!
در آدرس اکثر خبرنامه هایی که از این گزینه برای لغو اشتراک استفاده میکنند، آدرس ایمیل کاربر به صورت هش شده وجود دارد (که معلوم میکند کدام کاربر روی دکمه لغو اشتراک کلیک کرده است، در غیر این صورت سرویس آنها فاقد بخش آنالیز است که طبیعتا یک اشتباه بزرگ محسوب میشود)
پس سوال اصلی اینجاست، چرا با وجود کلید از کاربر درخواست می کنید که ایمیلش را وارد کند !؟
هنگام عضویت کاربر یک نسخه هش (hash) شده از اطلاعات تولید کنید و یک آدرس اختصاصی برای لغو اشتراک کاربر تهیه کنید. هنگامی که کاربر وارد صفحه شد اطلاعات را به او نشان دهید و از او درخواست کنید که روی دکمه لغو اشتراک کلیک کند (یا مستقیما با لود صفحه اشتراک را لغو کنید)
پن: اکثر سیستمهای ارسال خبرنامه مثل MailChimp و نمونههای دیگر این امکان را به صورت پیشفرض دارند و نیازی نیست کاری کنید؛ اما اگر خبرنامه را خودتان و توسط سیستم اختصاصیتان میفرستید باید حواستان به این مسئله باشد.
سرویس aboutMe هر هفته یک ایمیل درباره کسانی که از صفحه شما بازدید کردهاند و … ارسال میکند. که به معنای واقعی کلمه «اسپم» است و متاسفانه آزاردهندهتر از همه اینها، برای لغو اشتراک باید وارد حساب کاربریتان شوید.
مشکل اینجاست که من (و مطمئنا خیلی از کاربران) مدت زیادی است که به حساب کاربری خودم در این سرویس سرنزدهام و خب شاید رمز عبورش را فراموش کرده ام. برای همین گزینه «گزارش به عنوان هرمه» برای من (و افراد کلافه) بسیار سادهتر است تا بازیابی رمز عبور و لغو اشتراک.
راه حل قبلی هم برای این مشکل گزینه مناسبی است.
راه هایی مثل این که گوگل برای لغو عضویت از آن استفاده میکند بسیار مناسب است. اما تایید مجدد ایمیل غیرقابل قبول است، خصوصا زمانی که ایمیل شما اهمیت چندان زیادی نداشته باشد.
این گزینه مشکل روانشناسی دارد. کاربر با قاطعیت تمام تمایل دارد از شر سرویسی که «واقعا به آن نیاز ندارد» خلاص شود. شانس شما برای بازگرداندن او بسیار پایین است و این گزینه جز افزایش عصبانیت وی کاربرد دیگری ندارد. مثل این است که شما تابلوی «پارک ممنوع» را روی درب منزلتان نصب کنید و افرادی که قصد توقف دارند، زنگ در را به صدا در آورند و به شما بگویند که قصد دارند خودرویشان را درب منزل شما پارک کنند!
اشتباهتان را قبول کنید. هرگز از کاربرانتان درخواست نکنید که برای لغو عضویت روی لینکی که به ایمیلشان ارسال میشود کلیک کنند.
برای بهبود این جریان چه کار هایی می توان انجام داد ؟
به زمان کاربر احترام بگذارید، به جای به کاربردن متون طولانی و بی سرو ته ! از اتفاقی که درحال رخ دادن است ابراز پشیمانی کنید و از آنها بخواهید که مختصرا دلیل لغو اشتراکشان را توضیح دهند (ولی این فیلد را اامی نکنید)
یک لیست ساده از گزینه هایی که ممکن است باعث آزار کاربر شود و آنرا مجبور به لغو اشتراک کند. تهیه کنید، و پس از آنکه اشتراک کاربر کاملا لغو شد از او بخواهید که در نظرسنجی شرکت کند.
این بسیار مهم است – اگر شما میخواهید به دلیل اصلی لغو اشتراک پی ببرید باید حتما بعد از اینکه لغو اشتراک کاملا تکمیل شد از آنها سوال کنید. حتی سعی نکنید بعد از لغو اشتراک دوباره به آنها ایمیل بزنید و از آنها درخواست کنید.
«آزادی سلیقه» حق همه کاربران است و شما نباید خواسته یا ناخواسته آنرا سلب کنید. برای اینکه کمتر کاربرانتان را از دست بدهید، بگذارید آنها انتخاب کنند که مطالب را به چه صورت دریافت کنند (روزانه – هفتگی – ماهیانه). حتما لازم نیست به محض ارسال مطلب به کاربرانتان اطلاع دهید. به نظرم مطلع کردن آنها از مطالب پربازدید هفتگی و یا ماهیانه راه حل بهتری است.
درباره این سایت